måndag 27 januari 2014

Mål & Intentioner - och det viktigaste - Inre frid!

Det kom ett meddelande till mig från Marie som bad mig om vägledning i ämnet här nedan. Eftersom detta är något jag själv funderat på en del den senaste tiden och kanske är aktuellt för fler av er så sa Marie att det var okey att jag delade mina tankar om detta med er alla här i bloggen...

Hej Anne

Jag vill be dig om lite feedback på en för mig STOR frågeställning...

För mig är det så svårt att få ihop och det blir en krock i mitt "system" när jag ska lägga fokus på visualisering och attraktionslagen...

Jag har under 5 år jobbat med min barndom möter mina känslor och är i dem och det har gett mig så mycket kärlek och läkning. Jag tror på att jag har min utstakade väg, som jag själv innan jag föddes har lagt upp riktlinjer för, för att kunna utveckla mitt medvetande så mycket som jag längtar efter... Jag tror också att jag valt mina föräldrar osv...

Nu till mitt verkliga dilemma, det känns som jag försöker att manipulera med min väg om jag själv ska visualisera till mig ting, hälsa och annat... Ska inte det komma till mig i den takt som jag utvecklas?! På något sätt så tror jag att läxorna kommer ända tills jag förstått och har förmågan att ändra på mitt handlande...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Jag har nu sänt dessa rader till Marie som uttryckte att hon var mycket tacksam över dem så kanske finns det fler som kan ha glädje av dem.


Tack för förtroendet..
Jag tror att varje människa behöver lyssna till och lita till sin egen vägledning... men ibland kan någon annans tankar stärka mig i det jag själv är inne i, därmed vill jag dela några tankar. Jag ska svara lite från det perspektiv jag ser det just nu. Ta till dej det som känns rätt för dig. Det är bara du som vet din väg just nu i livet.

Vår främsta uppgift är att inse att vi är kärlek
Jag tror att vår främsta uppgift här på jorden är att hitta hem igen…. Att inse att vi är kärlek.. vi är gudagnistor… och se på alla andra och världen på det sättet med… samt att därmed finna inre frid. Samtidigt tror jag att vi alla har en unik väg att vandra och genom den vägen kan vi uttrycka det budskapet till andra…

Jag upplever att du har gjort det allra viktigaste
...då du har fokuserat på att hela dig själv… jag tror att ju mer hela vi är ju mer påminner vi andra om deras helhet… vår egen harmoni sprider sig till alla runtomkring oss och vi blir på det sättet budbärare av kärlek i världen.  När vi lever i tillit till att livet tar hand om oss och ger oss det vi behöver då behöver vi egentligen inte fokusera på att dra till oss ting och saker… men vi kan leka med det lite om vi vill.

Att fokusera på att tjäna andra och livet.
Den viktigaste frågan vi kan ställa oss är … den som ”A Course in Miracles” uppmuntrar oss till:

”Where would you have me go
What would you have me do
What would you have me say and to whom”

Visst kan vi leka med tankens kraft och dra till oss alla möjliga saker och det fungerar och kan vara kul ett tag, men slutligen kommer vi märka att vi bara kan vara sant lyckliga när vi tjänar anden eller livet och ger den service vi är här för att ge till allas bästa.

När det gäller mål
...så tror jag att vi människor är lite olika och att det även kan skifta hur vi ser på mål genom livet. En del av oss får till oss en vision som bara känns helt rätt och sedan håller vi fast vid den och den förverkligas… tex kan vissa artister ha en stark dröm redan som unga att de ska bli kända och det kan leda till att de kan ge av sina unika gåvor till andra och sprida mycket gott…


Att leva autentiskt
Andra kan stanna upp i livet och känna att de vill leva mer autentiskt från sin själ och börja att verkligen lyssna inåt vad det skulle innebära…. När de sen vet det så kan de steg för steg närma sig detta…
Att leva autentiskt kan också handla mer om att vara dem vi är djupast innerst inne än att göra något specifikt… men vissa människor kan också få till sig mycket klart vad de ska göra.

Att vänta in och ta emot vägledning
Slutligen har jag lyssnat en del till flera personer inom personlig andlig utveckling den senaste tiden och flera av dem säger att de tidigare har satt mål men nu är i en fas av att vänta in med att agera, att lyssna mer och ta emot vägledning när det gäller nästa steg… Denna fas verkar infinna sig mer när vi blir äldre…kanske över 50... men jag tror att det finns många unga människor som också kan känna så nu… kanske ligger det även i tiden.

Jag får en känsla av att du kanske befinner dig där nu…
och då handlar det ju mer om att vara vaken för hur livet vill använda dig. Att varje dag ställa liknande frågor som ACIM uppmuntrar oss till… att inte vänta på ett stort mål där framme utan att redan nu göra varje dag djupt meningsfylld. Kanske är det även en speciell uppgift eller projekt som väntar men den kommer uppenbaras genom det, ett steg i sänder. Att ha tillit och mod att vänta in detta och att lyssna varje dag… samt att också vara villig att tjäna livet även om det innebär att våga ta nya steg.

I denna process kan vi ju även be om vägledning
… ofta är vi lite mer vakna för de tecken som finns runtomkring oss hela tiden när vi har bett om vägledning. Jag upplever att vi alltid får vägledning när vi ber om det även om vägledningen också kan vara att vi ska vänta och ha tillit.

När du skriver om att lägga fokus på visualisering och attraktionslagen så ser jag det som att vi alltid attraherar in det som vi vibrerar ut… så ju mer vi helar oss själva ju mer kärlek och allt gott kommer till oss. Att fokusera på det som ger dig goda vibrationer… goda känslor.. är ett sätt att själv vibrera mer av detta

Att sätta intentioner
Att sätta mål kan göra att vi känner oss besvikna på oss själva och livet när vi inte når dem… Att sätta en intention kan då vara mycket bättre. Jag tror på att sätta goda intentioner dels när det gäller att vara den allra bästa versionen av oss själva. Jag tror också på att ha goda intentioner när det gäller flera områden i livet som hälsa, relationer m.m. Annars är det lätt hänt att vi blir kvar i det gamla som tex att äta skräpmat, en relation som inte känns bra m.m. Samt att livet är ju som en resa och när vi vet i vilken riktning vi ska så är det mycket troligare att vi håller kursen o hamnar där, samtidigt är det ju viktigt då att vara vaken för allt vackert o fint som finns på vägen... och även att lyssna inåt o vara villig att ändra kurs om hjärtat säger det.

Jag har provat de flesta av dessa sätt…
Jag har satt ett tydligt mål att ha en kursgård… eller kanske var det så att detta mål uppenbarades för mig...  nu finns den här… Just nu är dock mitt mål mer att leva från sanning och kärlek …att vara mitt autentiska jag…den bästa versionen av mig själv… den jag är djupast innerst inne, samt att vänta in och se vad livet och Gudinnan vill att jag ska göra… för det kommer ett steg av sig självt… men att vänta in är inte min starka sida, den kräver mer mod och tålamod av mig än att ta nya steg… men visst tycker jag det är kul fortfarande att fokusera på vissa saker.. och därmed välkomna dem i mitt liv.... men det känns fint att då lägga till...

"Detta eller det som är ännu bättre sker nu i kärlek enligt den gudinneliga viljan och för allas högsta bästa"

Skulle livet ha en ännu bättre plan så har vi bett om den och kan även känna oss tillfreds när det vi bett om inte kommer eller kommer på ett annat sätt.


Det slutliga målet vi kan sätta är "Inre frid" 
När vi inser att de andra målen i längden inte kan ge oss det vi verkligen vill ha...när vi blir trötta på att fokusera på tusen saker i det yttre...då finns detta mål kvar och väntar tålmodigt på att vi ska komma hem till friden och kärleken inom oss.... När vi har inre frid så fungerar allt annat med... vi kan njuta av livet hur det än ser ut... och har vi det inte så fungerar inget... Jag närmar mig sakta detta mål och livet blir mer enkelt och vilsamt... Att ha inre frid innebär att alltid sätta inre frid främst, att inte döma eller ge mej själv eller andra skuld utan minnas vem jag är djupast innerst inne...samt att se det sanna och goda i andra....att välja kärlek istället för rädsla.... Att inse att vi alla är ett och vara villig att se på världen med nya ögon. Men tills vi är där så kommer vi vilja sätta tusen andra mål så länge vi tror på att de kommer ge oss det vi längtar efter. 


Ha det fint nu Marie och alla Gudinnor och har ni egna tankar eller fler frågor om detta ämne så dela gärna i kommentaren.


Varm hälsning Anne Solveig!

1 kommentar:

  1. Åh vad fint skrivet - tack för den ljus, kärlek och inre frid du sänder ut till oss läsare och i universum så klart. Mitt mål är också att uppnå inre frid - att inte stäva efter något annat än det. Kram

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig