söndag 19 januari 2014

I am being born beautifully into my new True Self!

Hej Kära DU!

Nu känns det fint att dela några rader med er i Gudinnerummet... som jag tidigare nämnt kanske det bara blir var 14 dag som jag skriver här under en tid nu.. men vi får se.. om inspirationen kommer och det känns meningsfullt att skriva oftare så ...

Soul accomplishment
Hur har du det i livet? De flesta av oss går ju igenom utmaningar och det är så vi så småningom blir de underbara visa kärleksfulla äldre kvinnorna... Ja det är så vi slipas till allt vackrare diamanter vilken fas vi än befinner oss i. Det finns mycket i tidningar, media m.m. som handlar om att lyckas i det yttre.. Få pratar om de inre framgångarna och den inre utveckling som sker genom utmaningar när vi närmar oss mer och mer vår inre kärna och därmed börjar leva ett mer sant, kärleksfullt och autentiskt liv.  Soul accomplishment hörde jag en vis kvinna kalla det... egentligen den allra viktigaste "prestationen".

Jag har varit i slipmaskinen en tid!
Jag skriver detta eftersom jag upplever att jag varit i slipmaskinen ett tag och jag känner många som upplevde 2013 speciellt de sista månaderna som utmanande... Då kan det kännas fint och tryggt att påminna sig om att det kommer att gå över... regn blir solsken och stormen som nu varat i en vecka nästan här i Kalmar.. den har speglat inre stormar. Just när jag kände lite mer ljus inspiration idag så tittade solen in som för att bekräfta att stormen kommer att sluta och det blir snart lugnt och stilla och solsken igen.

Medan slipmaskinen ändå snurrar
... vidare börjar jag fundera på att ge upp mitt motstånd och följa med och gilla läget... samt lyssna mer till Gudinnan inom mig än till alla andra. Det känns som att jag egentligen vet bäst själv hur jag kan ta hand om mig.. men samtidigt är det fint att ta emot gåvan av andra människor som är kunniga när det gäller hälsa och helande... men slutligen handlar det ändå om att känna efter om detta passar och känns rätt för mig... Det verkar som slipningsprocessen inte är klar ännu. Som tur är så tumlar den bara runt med jämna mellanrum och däremellan kan jag vila och njuta lite mer av livet och ana att "This too will pass".. och kan leda till mycket gott.

Sedan Nyår har jag varken ätit gluten,
...socker eller laktos och jag känner mig så mycket mjukare i kroppen ...  som en ung tjej, lätt och ledig i kroppen vilket jag inser nu att jag inte riktigt gjort på massor av år... och jag känner mycket mer lugn och harmoni inom mig.. som om det blivit ett inre lugn i kroppen. Jag tror att det är främst beroende på att jag uteslutit gluten... därmed vill jag dela detta med er om någon mer skulle ha glädje av det..

Gluten skapar inflammationer
...och vi är väldigt många som inte tål gluten. En del tål inte alls gluten men många verkar må bättre av att just utesluta vetet som de senaste åren har manipulerats för att innehålla ca 10 ggr så mycket gluten och därmed bli fluffiga bröd.... Vetet har nu en helt annan struktur än den ursprungliga och många menar att vi inte mår så bra av det..... Så även om du endast känner mindre symptom så kan det vara absolut värt att prova att utesluta i alla fall vete under några veckor... Detta gäller även om du är överviktig då det finns mycket som talar för att vetegluten kan spela en stor roll i detta. Googla och läs mer.. jag är ingen expert men har hört tillräckligt mycket för att inse att många skulle må så mycket bättre  av att utesluta gluten ...ja i alla fall vetegluten.

Vanliga symtom på att inte tåla gluten 
  • trötthet
  • diarré, förstoppning, gaser, uppsvälld mage
  • viktnedgång
  • Viktuppgång
  • värk 
Ju äldre vi blir ju mindre tål vi gluten!
... När vi kommer upp över 50 är det ännu fler som inte tål gluten har jag hört.... så om du har börjat känna av vissa symptom mer och mer så kan det vara en orsak och en anledning att utesluta gluten ett par veckor för att se om du märker en skillnad. Ät istället bovete, ris, quinoa m.m. Hitta recept du bakar bröd själv på eller uteslut bröd en tid.. vilket jag gjort... men är sugen nu på att lära mig baka utan gluten. Köp inte vissa färdiga glutenmixer som innehåller tillsatser. Det finns ju även glutentester men du märker nog själv ännu bättre hur du mår.


Surrender
The divine is trying to use you 
in a thousand different beautiful ways


Den feminina sidan vill styra mer nu!
Den senaste tiden är det som om Gudinnan - det feminina, kvinnliga och intuitiva i mig har vaknat till mer.... Jag känner mig mer och mer inspirerad till är att låta min feminina, intuitiva sida få styra mitt liv mer och mer... Det innebär t.ex att istället för att vakna upp på morgonen och fundera på vad jag ska eller borde göra idag så känner jag efter vad som känns bra, enkelt, njutningsfullt m.m. och jag låter min feminina sida få fatta mycket mer beslut genom att känna efter vad som känns bra... Hur vill Gudinnan - eller livet använda mig idag - är en fin fråga att ställa sig själv när vi vaknar... eller i stunden..

Jag lyssnar och väntar in det nya...
Jag känner också att istället för att sätta mål nu och agera på dem så är detta en tid att vänta in och se vad livet vill att jag ska ge... Hur jag allra bäst kan vara ett verktyg här på jorden... Jag tror det finns tider och faser för allt.. Jag brukar älska att sätta mål men ibland kan det vara så att det är dags att bara lyssna in och känna efter hur vi kan användas på bästa sätt och låta "the divine will" styra oss i den riktning hon vill som är mest kärleksfullt för både oss själva och andra.  
   

En tid med sig själv för att välkomna den Visa Kvinnan!
Det sägs att kvinnor i vissa ursprungsbefolkningar gick ut i skogen i samband med menopausen... och att de var där med sig själva en längre tid för att avsluta en viss period i livet som varit fokuserad på familj och barn och istället lyssna in och hämta in sin visdom. Sedan komma tillbaka som den visa kvinnan som skulle ge på ett helt nytt sätt. Min lilla lägenhet här i Kalmar är och har varit den kojan i skogen... Jag gör ett avslut på en hel del av mitt engagemang när det gäller att driva kursgård... Jag överlämnar huvudansvaret till min käre man Peter som tycker det känns bra med... och Jag inväntar nu en aning otåligt - att vänta är inte min starka sida - på att upptäcka hur livet nu vill använda mig på nya sätt.

Gudinneretreat - Snaaaart!
Jag vet i alla fall en underbar uppgift som jag redan har en del fokus på och njuter av att syssla med... och det är att förbereda årets Gudinneretreat som pågår 24 februari - 17 mars,  så det blir riktigt fint och inspirerande för Gudinnorna. Efter att ha känt så positiva förändringar genom mitt sätt att äta... så ska jag nog införa en ännu nyttigare men lika god mat som vanligt... där de som vill kan prova att äta även glutenfritt...  Jag vill än en gång varmt välkomna dej om du känner att det här är rätt för dig just nu i livet. Men det är verkligen så viktigt att vi lyssnar till oss själva... Även om det här är en helt underbar retreat så befinner vi oss i olika faser i livet... men skulle det passa dig och kännas rätt... Då vill jag varmt uppmuntra dej att vara med...

Här kan du läsa mer om den.

Varm Kram Anne Solveig!

4 kommentarer:

  1. Anne min Älskade Vän. Så härligt att titta in här och läsa dina ord idag. Jag vilar nu i ett inre lugn som är underbart, men vägen hit har varit stormig och full av äventyr. Livets äventyr började vid mina första andetag för 57 år sedan och så är det för oss alla. Det största och mest utmanande äventyret kom till mig dagen jag började min medvetna inre resa, den har verkligen tagit mig till stormiga hav och lugna stränder. Jag känner igen mig i dina ord och din slipmaskin påminner om min. Tack Anne för allt du delar med oss. Det ger ny inspiration och kraft att våga vara den Vackra Gudinna som bor i oss alla underbara Kvinnor. Kram Ann-Sofi

    SvaraRadera
  2. Tack fina Ann-Sofi... Ja det är tur att det finns lugna stränder efter de stormiga haven... och efter 57 verkar det som många kommer i land på dem ännu visare och med en inre styrka efter resan.. Just idag börjar livet på nytt igen...och solen lyser in och jag ska välja kärleken och det fina i nuet..kram Anne

    SvaraRadera
  3. Hej, Ja, ja, ja, jag vill jättegärna äta nyttigt och glutenfritt. Som för många andra är det lätt att ta sig lite för många brödbitar ibland, eller helt ärligt ofta. Jag känner direkt i mina leder hur stel och konstig jag blir i kroppen efter sockerintag o dyl.och ändå har jag svårt att låta bli. Så Gudinneretreaten kan bli en "kick off" för mig. Jag fyller 55 år den 1 februari och då börjar mitt nya ännu mer "sanna & andliga" liv. Jag skall jobba väldigt "lite" i år, måla mer och sköta om mig själv. Denna vecka "bråkar" jag med försäkringsbolag, hemtjänst och polis att inget händer när gamla blir bestulna. Detta vill jag göra för min mor, en rättsfärdens kvinna. Vill varna andra som råkar ut för detta. Att inga försäkringar gäller när man har som sagt hemtjänst och larm. Imorgon kommer både Borås Tidning och Radio 7 hit och då vill jag uttrycka detta för andra anhöriga, att de kollar över värdesaker i deras föräldrars hem, vilka försäkringar de har osv.. Jag ska sen sända över det till mina änglar så de hjälper mig med detta i fortsättningen. Sen packar jag också mina order från Formexmässan och sen...ja, så börjar mitt "nya" liv. Måste lita ännu mer på universum och be mer, så får jag se!
    Den 24/2 kl 11:59 sätter jag mig på tåget mot Mundekulla för att njuta fullt ut i 3 hela veckor. Att bara vara i denna fina gemenskap som är som en lisa för min kropp & själ.Det betyder så mycket för mig. Tänk Ma´m Anne att vi träffades på FB och jag fick en inbjudan precis när jag behövde det som mest och detta gjorde mig så gott och har betytt så mycket för mig i mitt liv. Tredje året nu. Känns lika spännande varje gång och den utvecklingen som sker i mig är så underbar. Att få möta mig själv, jobba med mig själv, titta på mig själv och sen gå vidare. Wow, vilken resa detta är och har varit för mig.Varje dag redan nu är jag i Mundekulla i mina tankar. Förbereder mig och njuter av allt underbart jag kommer att få uppleva igen. Alla fina möten, tystnaden, naturen, kärleken, gemenskapen, allt de vackra.......Att träffa er igen kära Gudinnor i denna fina gemenskap....behöver jag säga mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh Katrin..vad glad jag blir att du med uppskattade det här med glutenfritt...kommer nog vara till stor del sockerfritt med men med andra godsaker som rawfoodgodis och en bit mörk choklad tycker jag att Gudinnor kan unna sig... Det känns så fint att ge er Gudinnor möjlighet att må bra tlll både kropp och själ under dessa dagar. ......Ja tänk Katrin att vi möttes genom fb och att vi nu får spendera hela 3 veckor tillsammans...du har inspirerat mig mycket med din kreativitet och den härliga starka och godhjärtade person du är... Varm kram Anne...känns ännu mer roligt att förbereda när jag vet att vi är fler som längtar. Kram

      Radera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig